
پروژه آموزش الکترونیک-استاندارد سازی-پیاده سازی
فایل ورد قابل ویرایش
120صفحه
فقط 10000تومان
چکیده
اینترنت و فضای مجازی منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستند. با تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی در عرصههای مختلف زندگی انسانها رخ داده است، تعلیم و تربیت نیز از این قاعدهی تغییرات مستثنی نیست. در عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شدهاند و نمیتوان یکی از این دو را بدون دیگری به راحتی به دست آورد. فضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار میدهد و با ویژگیهایی چون بی زمانی و بی مکانی، تعاملی بودن و... قابلیتهای زیادی در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار کاربران خود قرار میدهد. اصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، دانشگاه مجازی و ... اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از آموزش الکترونیک دارد که در مقابل آموزش سنتی و معمول امروزه در حال جایگیری در سیستمهای آموزشی کشورهای مختلف است. در آموزش سنتی به خاطر حضور فیزیکی در زمان و مکان، دانشجو، استاد و محتوا و منابع درسی، مشارکت و تعاملی چهره به چهره با یکدیگر قرار دارند و ویژگی اصلی آموزش نیز همین تعاملات است که از طریق آن دانش و اطلاعات بین افراد رد و بدل میشود و به حجم و محتوای دانش اضافه میشود و یا در آن تغییراتی ایجاد میشود. این ویژگی آموزش در صورت جدید آموزش که آموزش الکترونیک یا از راه دور است نیز حضور بارز و روشن دارد و بر حسب محیطی که در آن عمل میکند، از ویژگیهای و قابلیتهای فضای مجازی برای عملکردش استفاده میکند.
مسئله اصلی در آموزش امروز دسترسی به اطلاعات بیشتر نیست در حقیقت یکی از چالشهای دانشجویان، معنی بخشیدن به حجم محتوایی است که با آن روبه رو میشوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات است. به خاطر انفجار اطلاعات و پیشرفتهای همراه با آن در ارتباطات به رویکردهای جدید نیاز داریم.
در حقیقت یاد گیری الکترونیکی باعث شده است که متوجه بعضی از نقصهای فعلی آموزش مانند سخنرانیهای طولانی بشویم یادگیری الکترونیکی تواناییهای منحصر به فردی در پشتیبانی از ارتباط غیر همزمان و مشارکتی در محیط آموزشی پویا و با قابلیت سازگاری دارد. ایجاد اجتماع آموزشی نقاد و مشارکتی بخشی جدا نشدنی از آموزش عالی است. توانایی یاد گیری الکترونیکی قابلیت برقراری ارتباط بین افراد به صورت شخصی و گروهی را دارد. یکی از دیدگاههای معمول و مورد قبول که به وسیله یادگیری الکترونیکی عملیتر شده است، این است که آموزش مفاهیم سطح بالاتر ناگزیر گفتگوهای زیادی را ایجاد میکند. پژوهش در محیط آموزشی چهره به چهره و مبتنی بر رسانه مزایای به کار گیری یاد گیری مشارکتی را در پشتیبانی از سطوح بالا اثبات میکند.
فهرست مطالب
مقدمه .............................................................................................................................................................. 1
فصل اول آموزش الکترونیک.................................................................................................................... 5
1-1 آموزش الکترونیکی................................................................................................................................... 6
1-1-1 تعریف آموزش الکترونیکی.................................................................................................................. 6
1-1-2 ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی .............................................................................................. 8
1-2 مفاهیم پایه در آموزش الکترونیک ...................................................................................................... 12
1-3 آموزش الکترونیکی در ایران.................................................................................................................. 14
1-4 مزایای آموزش الکترونیکی.................................................................................................................... 17
1-4-1 مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه مدیر...................................................................................... 20
1-4-2 مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه استاد..................................................................................... 21
1-4-3 مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه تولیدکنندگان محتوای آموزشی.......................................... 22
1-4-4 مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه دانشجو.................................................................................. 22
1-5 محدودیتهای آموزش الکترونیکی...................................................................................................... 23
1-6 روشها و ابزارهای آموزش الکترونیکی................................................................................................. 24
1-6-1 تلویزیون آموزشی............................................................................................................................. 25
1-6-1-1 مزایای تلویزیون آموزشی عبارتاند از......................................................................................... 26
1-6-2 ویدیو کنفرانس تعاملی..................................................................................................................... 27
1-6-2-1 مزایای ویدیو کنفرانس تعاملی عبارتاند از................................................................................ 28
1-6-3 آموزش مبتنی بر رایانه..................................................................................................................... 29
1-6-4 آموزش مبتنی بر اینترنت و وب....................................................................................................... 31
1-6-4-1 آموزش مبتنی بر اینترنت............................................................................................................ 31
1-6-4-2 آموزش مبتنی بر وب................................................................................................................... 32
1-7 انواع آموزش الکترونیکی....................................................................................................................... 34
1-7-1 سیستم آموزش الکترونیکی یک طرفه............................................................................................ 34
1-7-2 سیستم آموزش الکترونیکی دو طرفه ............................................................................................. 34
1-7-2-1 سیستم آموزشی سنکرون یا همزمان......................................................................................... 35
1-7-2-2 سیستم آموزشی آسنکرون یا غیر همزمان................................................................................. 36
1-7-2-3 سیستمهای آموزشی نیمه حضوری........................................................................................... 36
1-8 سیستمهای مدیریت در آموزش الکترونیکی (مدیریت آموزشی) ..................................................... 37
1-8-1 تعریف سیستم مدیریت آموزشی.................................................................................................... 37
1-8-2 سیستم مدیریت محتوا.................................................................................................................... 40
1-8-2-1 کاربرد مدیریت محتوا.................................................................................................................. 41
1-8-2-2 کاربرد تحویل محتوا..................................................................................................................... 41
1-8-2-3 استاندارد در سیستم مدیریت محتوا........................................................................................... 43
1-8-2-4 بستههای آموزشی قابل استفاده مجدد...................................................................................... 44
1-8-3 سیستم مدیریت محتوای یادگیری ................................................................................................ 45
1-8-4 سیستمهای مدیریت آموزشی نوین............................................................................................... 48
1-8-4-1 فرایند تولید دانش....................................................................................................................... 48
1-8-4-2 تفکر.............................................................................................................................................. 49
1-8-5 انتخاب سیستمهای مدیریت آموزشی............................................................................................ 52
1-8-6 ابزارهای توسعه استراتژی مداوم آموزشی........................................................................................ 56
1-8-7 سیستم پشتیبانی عملکرد الکترونیکی........................................................................................... 58
فصل دوم استاندارد سازی........................................................................................................................ 60
2-1 استانداردسازی در آموزش الکترونیکی................................................................................................. 61
2-1-1 مفهوم استاندارد سازی..................................................................................................................... 61
2-1-2 مشخصه چیست؟ ............................................................................................................................ 62
2-1-3 نتایج پذیرفتن استانداردها............................................................................................................... 63
2-1-4 نتایج پذیرش استانداردها از دیدگاه افراد مختلف........................................................................... 64
2-1-5 ضرورت استانداردسازی..................................................................................................................... 66
2-1-6 استانداردها چگونه ایجاد میشوند؟ ............................................................................................... 68
2-1-7 انواع استاندارد.................................................................................................................................. 69
2-2 استانداردهای مطرح در آموزش الکترونیک.......................................................................................... 71
2-2-1 استاندارد SCORM......................................................................................................................... 71
2-2-1-1 چرا SCORM ساخته شد؟ ...................................................................................................... 72
2-2-1-2 اجزای اصلی SCORM چیست؟ .............................................................................................. 73
2-2-1-3 ورژنها و ویرایشهای SCORM .............................................................................................. 77
2-2-1-3-1 SCORM............................................................................................................................... 78
2-2-2 استانداردهای متادیتا و Interoperability................................................................................... 79
2-2-2-1 استفاده از متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی........................................................................ 80
2-2-2-2 طراحی متادیتا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی................................................................. 81
2-2-3 استانداردهای متادیتا و Interoperability................................................................................... 85
2-2-3-1 استاندارد AICC.......................................................................................................................... 86
2-2-3-2 استاندارد IEEE LTSC............................................................................................................. 90
2-2-3-2-1 گروههای کاری فعال در زمینه استانداردسازی IEEE.......................................................... 91
2-3 برخی مؤسسات استانداردسازی........................................................................................................... 96
2-3-1 موسسه IMS.................................................................................................................................... 96
2-3-2 موسسه ADLSCORM()Advanced Distributed Learning............................................ 97
2-3-3 Dublin Core................................................................................................................................ 98
2-3-4 اتحادیه آموزش از راه دور و ایجاد مرجع و شبکههای توزیع برای اروپا......................................... 99
فصل سوم پیاده سازی............................................................................................................................. 101
3-1 پیاده سازی و عملیاتی کردن آموزش الکترونیکی............................................................................ 102
3-2 نیازهای قابل بررسی در آموزش الکترونیکی..................................................................................... 103
3-3 مراحل عملی تحقق آموزش الکترونیکی........................................................................................... 107
3-4 مراحل پیاده سازی آموزش الکترونیکی............................................................................................. 108
3-4-1 آماده شدن برای آموزش الکترونیکی............................................................................................ 109
3-4-2 تعیین استراتژی............................................................................................................................. 110
3-4-3 معرفی و ارائه آموزشی الکترونیکی به همه افراد سازمان............................................................. 112
3-4-4 گسترش پیادهسازی سیستم به همه مؤسسات وابسته............................................................. 114
3-4-5 ارزیابی و گزارش کردن نتایج پیاده سازی سیستم.................................................................... 115
نتیجه گیری................................................................................................................................................. 116
منابع و مراجع............................................................................................................................................. 117
فهرست اشکال
فصل دوم
شکل 2-1 شرکتهای تولید کننده استانداردها و استانداردهای به وجود آمده....................................... 69
شکل 2-2 استاندارد SCORM.................................................................................................................. 74
شکل 2-3 SCORM مخفف مدل مرجع شی محتوی قابل اشتراک است.............................................. 76
شکل 2-4 ویرایشها و ورژنهای مختلف SCORM................................................................................ 77
شکل 2-5 متادیتا........................................................................................................................................ 79
شکل 2-6 استاندارد (IEEE LTSC)........................................................................................................ 90
شکل 2-7 موسسه ADLSCORM ......................................................................................................... 97
شکل 2-8 موسسه Dublin Core............................................................................................................ 98
فهرست جداول
فصل اول
جدول 1-1 نمونه از فعالیتهای آموزش الکترونیکی در دانشگاههای ایران............................................... 16
جدول 1-2 نگاهی کوتاه بر مزایای آموزش الکترونیک............................................................................... 20
جدول 1-3 مزایا و معایب سیستمهای آموزشی........................................................................................ 36
جدول 1-4 معیارها و سوالاتی که میتواند به خریدار LMS کمک کند................................................ 53
فصل دوم
جدول 2-1 بررسی و مقایسه استانداردهای آموزش مجازی...................................................................... 95
پروژه آموزش الکترونیک-استاندارد سازی-پیاده سازی