اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق نقش خانواده و نهادهای اجتماعی در تربیت قرآنی فرزندان

اختصاصی از اس فایل دانلود تحقیق نقش خانواده و نهادهای اجتماعی در تربیت قرآنی فرزندان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق نقش خانواده و نهادهای اجتماعی در تربیت قرآنی فرزندان


دانلود تحقیق نقش خانواده و نهادهای اجتماعی در تربیت قرآنی فرزندان

«ادبوا اولادکم فانکم مسئولون» «فرزندان خود را تربیت کنید چون در مقابل آنها مسئول هستید»،پیامبراکرم (ص).
تعلیم و تربیت مذهبی
“ خدای تبارک و تعالی تعلیم کرده است انبیاء را و ارسال کرده است آنها را برای تعلیم و تربیت کافه ”( امام خمینی ، صحیفه نور ، ج 13 ،ص 256 ) .
نقش شگفتانگیز تعلیم و تربیت در زندگی انسان بر هیچ خردمندی پوشیده نیست . شکوفایی استعدادها و ارزشهای والا مبتنی بر تعلیم و تربیت است و انسان شدن انسان ووصولش به کمال نهایی، همه مرهون تعلیم و تربیت صحیح است (کاردان ، 1372).هدف از تعلیم و تربیت در فرهنگ اسلامی شکوفایی تام و تمام استعدادها و خلاقیتها در جهت رشد شخصیت و تجلی عزت نفس در راه نیل به کمال و تبدیل شدن به یک انسان کامل دانسته شده است ( فرهادیان ، 1376) . در جای دیگر تعلیم و تربیت به اندازهای ارزشمند و با اهمیت تلقی شده است که انسانها ی نمونه و معلمان و مربیان معصوم مکتب اسلام جان خود را فدای آن کردهاند ( کاردان ، 1376 ) .

تربیت
برای تربیت تعاریف گوناگونی ارائه شده و پژوهشگران از چند زاویه بدان نگریسته اند. در یک تعریف کلی تربیت را عبارت از فراهم آوردن زمینه برای پرورش استعدادهای درونی هر موجود و به فعلیت رساندن امکانات بالقوه در درون او دانسته اند ( سادات ، 1365 ) . این تعریف با بیانی که آموزش و پرورش از تربیت دارد همخوان است ، در آنجا نیز تربیت معادل بارور ساختن کلیه استعدادها و به فعلیت رساندن آنها دانسته شده است .

شعاری نژاد (1365 ) برای تربیت تعاریف ذیل را قائل است :
1-مجموعه روشهایی است که شخص برای رشد و تکامل تواناییها ، نظرات و سایر اشکال رفتارش که در جامعه وی ارزش مثبت دارند ، در پیش میگیرد .
2-یک عمل اجتماعی است که اشخاص را زیر نفوذ و تأثیر محــیط برگزیده و مضــبوط (‌بویژه در مدرسه ) قرار میدهد تا شایستگی اجتماعی کسب کنند و به حد نهایی رشدوتکامل فردی برسند.
3-عمل افزایش مؤثرهای معین و مضبوطی است که هدفشان راهنمایی رفتار انسان به روی یک هدف تعیین شده است و این هدف ، بر حسب اختلاف فلسفه و نظرات مربیان و ارزشهای مورد قبول هر جامعه فرق میکند ، چنانکه هدف روش آموزش و پرورش در سیستم حکومت دیکتاتوری با سیستم دمکراسی اختلاف دارد.
4-عمل افزایش تجارب آموزش معین و مضبوط در یک محیط معین و مضبوط در یک محیط معین است که موجب پیدایش تغییرات مطلوب در رفتار انسانها میشود .
5-بطور کلی آن نوع فعالیتهای معین مدرسه را گویند که کودک را برای سازگاری مثبت با محیط خود آماده می سازد .
شهید مطهری (1374) معتقد است که تعلیم و تربیت ، بحث ساختن افراد انسانهاست. یک مکتب که دارای هدفهای مشخص است و مقررات همه جانبهای دارد و به اصطلاح سیستم حقوقی و سیستم اقتصادی و سیستم سیاسی دارد نمیتواند یک سیستم خاص آموزشی نداشته باشد . یعنی مکتبی که میخواهد در مردم طرحهای خاص اخلاقی، اقتصادی و سیاسی را پیاده کند بالاخره اینها را برای انسانها میخواهد اعم از اینکه هدف فرد باشد یا جامعه .
با توجه به تعاریف ارائه شده آموزش یکی از ارکان تربیت است ، آموختن انواع رفتارها و اعمال ، نگرشها و تفکرات ، اعتقادات و باورها . پس در تعلیم و تربیت میتوان از مربی و متربی ، معلم و متعلم سخن گفت . معلم و مربی عرضه کننده ، متربی و متعلم دریافت کننده آنچیزی است که باید آموخته شود . مواد آموزشی نیز در این میان جایگاه ویژهای دارد . بنابر این در تعلیم و تربیت با سه رکن سر و کار داریم که میتوان آنها را ماننــد سه رأس مثلث در نظر گرفت که معـــلم یک رأس، متعلم رأس دیگر و مواد آموزشـــی نیز رأس دیگر آن می باشد . البته در بین این سه رکن تـــعاملات مختلفی در جریان اســـت که در بـحثهای تخصــــصی تعلیم و تربیت مشــــروحاً بدانها پرداخـــته میشود . مانند انـــواع روشـــهای آموزشـــی و یا اســـتفاده از وسائل کمک آموزشی .
زمانی که این نظام و مواد آموزشی توسط دین عرضه می شود می توان از تعلیم و تربیــت دینی سخن گفت که در طی آن پیروان یک دین با دستورالعمــلها و احکام و مقررات دینی آشنا شده آنها را اجرا می کنند ، چیزی که از آن به شعائر تعبیر می شود . شـعائر اعمال مخصوصی است که فرد دیندار برای خشنودی خداوند انجام می دهد . رفتار دینی که در قالب شعائر است یکی از پیچیده ترین رفتارهای انسانی است که تا مدتها مــورد توجه جدی دانشــمندان علوم انســانی قرار نمیگرفت ، البته به نظر می رسد که این رویکرد در حال تغییر است (شاکرینیا ، 1379 ) .
تاریخ آفرینش انسان نمایانگر این واقعیت است که همزمان با آفرینش انسان بـرروی زمین دین نیز متولد شد و همواره پیامبرانی به کار هدایت و راهنمایی انسانها مشغول بوده اند . پرستش نیز در ذات و نهاد آدمی نهفته و جبلی و فطری اوست ( روم ، 30 ) . چنانکه شهید مطهری ( 1361 ) ریشه و منشأ واقعی مذهب را که همان پرستش و نیایش باشد فطرت و سرشت انسان معرفی میکند .
از نظر علمای مذهبی ، دین نه تنها در اصلاح فرد و جامعه تأثیری عمیق دارد بلکه تنها وسیله سعادت و نیکبختی است . به نظر آنها جامعهای که به دین پایبند نباشد واقع بینی و روشنفکری را از دست می دهد و عمر گرانمایه را در گمراهی و ظاهربینی میگذراند ، عقل را زیر پا گذاشته و چون حیوانات کوتاه نظر و بی خرد زندگی میکند . دچار زشتی اخلاقی و پستی کردار میشود و بدین ترتیب از امتیازات انسانی محروم می شود .
یکی از مباحثی که امروزه حوزه وسیعی از مسائل تعلیم و تربیت را به خود اختصاص داده است ، تأثیر متغیرهای محیطی بر شکلگیری شخصیت است . از جمله این متغیرهای محیطی دین و آموزشهای دینی معرفی شده است ( پارسا، 1368 ) . تحقیقات فراوانی نشان داده است که دین و مذهب میتواند نقش سازندهای در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان ایفا کند و مهمتر از آن اینکه این تحقیقات برنقش مثبت دین در بهداشت روانی انسان صحه میگذارد (شاکری نیا ، 1379 ) . تربیت دینی که بوسیله آموزشهای محیطی قابل اجراست به عوامـــل متعـددی بستگی دارد که از جمله مهمترین آنها و دردرجه نـــخست به علاقـمندی والـدین و حسـن ظن آنها به دین و اعتقادات مذهبی بستگی دارد . در نتیجه نقش خانواده در تربیت دینی نقش اساسی و مهم است و در این مقاله هدف بررسی هر چند محدود تأثیر خانواده بر رفتارهای دینی من جمله حــــجاب بعنوان یکی از شعائر دینی است .

خانواده و اهمیت آن در تربیت دینی
بر مبنای یک احساس و سنت دیرین ، مشخصترین مسؤلیت خانواده در قبال زیست و رفاه فرزندان در تأمین خوراک و پوشاک ، مسکن ، بهداشت و تربیت خلاصه شده است . غذا و پوشاک ومسکن در چهار چوب تسهیلاتی که خانواده برای خود فراهم میکند تأمین میشود . در این سه زمینه فرزندان خانوادهها از امکاناتی که نیاز های دیگر اعضای خانواده را تأمین میکند خود بخود بهره مند میشوند . بهداشت فرزندان خانواده در دو بعد مراقبت و پیشگیری و درمان ، یکی با مسئولیت و کوشش خانواده و دیگری با مباشرت پزشک و سازمانهای درمانی شکل میگیرد. یکی دیگر ازموارد ، تربیت است که گرچه گروهها و عوامل اجتماعی زیادی بر تربیت ( فرایند انتقال ارزشهای دینی ) تأثیر میگذارند اما غالباً خانواده در این زمینه به منزله با نفوذ ترین عامل بشمار می رود .
در خانواده است که کودک نخستین چشم انداز را از جــهان پــیرامون میآموزد و احساس وجود میکند . در خانواده است که کودک با آداب و رسوم ملی ، مراسم دیــنی ، وظــایـف فردی و حدود و اختیارات و مسئولیتها پیمیبرد (‌پارسا،1368). با توجه به نقش سرنوشت ساز تربیت خانوادگی در رشد و تعالی فرزندان است که بحث حــقوق کودکان در اسلام مطرح میشود تا به خانوادهها تذکر داده شود که کودکان دارای حقوقی هستنــد و بایســتی در رفع نیازهای آنان کوشید . از جمله حقوق کودکان که بر عهده خانوادههاست تأمین سعادت دنیایی و آخرتی آنان است که این امر میسر نمیشود مگر از راه انتقال مفاهیم دینی. آیات و روایات فراوانی متذکر این معنی شده ، در عین حال در سیره عملی پیامبر(ص)وائمه(ع) جلوههای فراوانی از این موارد را مشاهده میکنیم ( شاکرینیا ، 1380 ) .

انواع خانواده ها
خانوادهها را ازنظر ساختار و نوع روابط درونی بین اعضاء به چند نوع تقسیم کردهاند . مثلاً جامعه شناسان از خانواده های گسـترده و هــسته ای نام مــیبرنــد یا روانشــناســان نــیز از خانواده های با اقتدار ، قدرت طلب و سهــلانگار یاد میکنند . نوع دیگر طبقه بندی زمانی است که ملاک طبقهبندی مباحث اعتقادی و دینی است ، در ایــن زمـان از خانواده های مذهبی ، خانوادههای بیمذهب و خانوادههای ضدمذهب نام برده میشــود ( رحــمان دوست، 1371 ). خانـــوادههای بیمذهب و ضد مذهب خانواده هایی هستند که یا نسبت به تربیت مذهبی فرزندان غافل و بی تفاوت بوده ویا اینکه نسـبت به آن نگرش منفی دارند، بنابراین نیازی به ارتقای افکار و اعتقادات دینی فرزندان خود توسط آموزشهای دینی نمی بینند ، اما خانواده های مذهبی دوست دارند فرزندان خود را با مفاهیم دینی و مذهبی دمخور سازند ، اعتقادات و باورهای مذهبی را به فرزندان منتقل نمایند . این خانوادهها تلاش میکنند در تربیت فرزندان خود تا آنجا که ممکن است دستورالعملهای دینی و اعتقادی را در فرزندان خود نهادینه سازند و برای توفیق در تربیت دینی سؤالات زیادی دارند و به منابع مختلفی رجوع میکنند ، نــگران وضعیت اعتقادی فرزندان خود میباشند و تلاش میکنند با آموزش مفاهیم دینی و وادار ساخــتن فرزنــدان به پیروی از آنها سعادتمندی را برای آنها به ارمغان بیاورند و بخشی از حقوق آنها را تأمین نمایند. در این بــخش از مقاله به راهکارهایی که میتواند به خانوادههای مذهبی کمک کند تا در راه آموزش اعتقادی فرزندان خود توفیق بیشتری داشته باشند اشاره میشود .

 

 

 

 

شامل 19 صفحه Word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق نقش خانواده و نهادهای اجتماعی در تربیت قرآنی فرزندان

دانلود تحقیق همسویی علم و دین

اختصاصی از اس فایل دانلود تحقیق همسویی علم و دین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق همسویی علم و دین


دانلود تحقیق همسویی علم و دین

در نوشته‏اى که پیش روى خوانندگان عزیز قرار دارد، مباحث زیر مورد بررسى واقع شده است:
1. آشنایى با معناى لغوى وکاربرهاى اصطلاحى دو واژه‏ى «علم » و «دین‏».
2. پیشینه‏ى بحث تقابل علم و دین.
3. طرح و تحریر محل بحث.
4. نقش پیامبران در پیدایش و رواج علوم
5. رسالت پیامبران در قبال علوم.
6. نسبت میان علم و دین.
7. تلقى دین از انسان.
8. جمع‏بندى و خاتمه.
 
1. آشنایى با معناى لغوى وکاربردهاى اصطلاحى دو واژه «علم‏»و «دین‏»
پیش از ورود به مباحث اصلى، آشنایى با معناى لغوى و کاربردهاى اصطلاحى این دو واژه امرى لازم به نظر مى‏رسد.
الف. واژه‏ى علم
نخست واژه «علم‏» را بررسى مى‏کنیم:
«علم‏» یک معناى لغوى دارد که از دیرباز در همین معنى به کار مى‏رفته است و هنوز هم به همین معنى کاربرد دارد و آن عبارت است از: «مطلق دانستن و دانایى‏» که در برابر مطلق نادانى و ندانستن به کار مى‏رود. و معادل انگلیسى آن [Knowledge] مى‏باشد..
به این معنى، «علم‏» شامل هر نوع دانشى مى‏شود، خواه از دانش‏هاى حقیقى باشد یا اعتبارى، عقلى باشد یا نقلى، درجه اول باشد یا درجه دوم، مفهومى وحصولى باشد یا حضورى یا شهودى و...هیچ نوع دانشى از گستره‏ى این «علم‏» بیرون نیست.
از این معناى عام‏« علم‏» که بگذریم، با کاربردها و اصطلاحات فراوانى براى آن مواجه مى‏شویم که بحث از آنها وشمارش یکایک آنها چندان مفید فایده و مرتبط با بحث ما نیست و لذا اشاره مى‏کنیم به این که: یکى از این کاربردها که رواج فراوانى یافته است، عبارت است از:«مجموعه قضایاى حقیقى که از راه تجربه حسى قابل اثبات باشد». (1) و این «علم‏» را اصطلاحا دانش تجربى مى‏نامند که معادل آن در زبان انگلیسى [Science] مى‏باشد. امروزه هر جا سخن از گفتارهاى علمى و غیر علمى یا ملاک‏هاى علمى بودن و علمى نبودن قضایا گفته مى‏شود، مقصود، همین اصطلاح خاص است. و به نظر مى‏رسد که ریشه‏ى این کاربرد، باز مى‏گردد به اندیشه‏هاى فرانسیس بیکن (2) ، روش شناس نامدار انگلیسى که به دلیل تاکید فراوان برکاربر روش مشاهده و آزمون و جداول حضور و غیاب ومقایسه با درجات، او را بیشتر روش شناس مى‏دانند تا فیلسوف. او علاوه بر این که بر تجربى بودن یافته‏ها تاکید مى‏ورزید، بر نتایج عملى دانسته‏ها نیز پاى مى‏فشرد، و تا آنجا بر این امر اصرار داشت که او را اولین کسى مى‏دانند که گفته است:«علم قدرت است‏» (3) . هر چند که بیکن را واقعا یک فیلسوف اصالت تجربى نمى‏توان نامید، ولى تاثیر فراوانى بر پیدایش این نحله‏ى فلسفى داشته است.
در هر حال، در مباحث آتى باید روشن کنیم که مقصود ما در بحث از سازگارى علم و دین چه نوع علمى است. مقصود یافته‏هاى تجربى است‏یا معنایى وسیعتر براى علم درنظر است.
ب. واژه «دین‏»
در کتابهاى لغت‏براى «دین‏» معانى متعددى آورده‏اند. از جمله: اطاعت، معصیت، ورع، پاداش و مکافات، ملک، حکومت، سیره و روش و حساب و محاسبه و.... (4)
در قرآن مجید نیز برخى از این کاربردها مشاهده مى‏شود. فى‏المثل در سوره مبارکه حمد، خداوند (در مقام برشمردن صفات خود) مى‏فرماید:«مالک یوم الدین‏» که در اینجا گفته‏اند مقصود از «یوم الدین‏» روز حساب یا جزا و یا پاداش و مکافات است. (5)
از میان نزدیک به 100 مورد کاربرد این واژه در قرآن، کمتر از 20 مورد آن به همین صورت «یوم الدین‏» به کار رفته است و به معنى روز جزا و کیفر یا روز حساب که مقدمه پاداش ومکافات است، مى‏باشد. ولى در اغلب موارد«دین‏» به معنى شریعت‏به کار رفته است. برخى از کسانى که به تحلیل کاربردهاى مختلف واژگان در قرآن پرداخته‏اند معتقدند که استعمال لفظ «دین‏» در شریعت، استعارى است و دلیل این استعاره، وجود اطاعت و سرسپردگى در دین است. (6)
مرحوم علامه طبرسى صاحب تفسیر گرانقدر مجمع البیان ذیل آیه‏ى شریفه‏ى: «ان الدین عند الله الاسلام...» (7) آورده است که: «در این آیه منظور از «دین‏» اطاعت است ولى اصل دین به معنى پاداش است و از آن جهت اطاعت را دین نامیده‏اند که اطاعت‏به خاطر پاداش گرفتن است، یعنى خداوند در ازاى اطاعت پاداش خواهد داد». وصاحب قاموس قرآن توجیه طبرسى را بر توجیه راغب ترجیح داده است. (8)
اما به نظر مى‏رسد که توجیه راغب به واقع نزدیکتر باشد زیرا: حقیقت و روح دین، همان سر سپردگى و انقیاد به معبود است و این انقیاد و سر سپردگى مراتبى دارد که درکلام مولا على علیه السلام چنین تبیین شده است:
کسانى خدا را از سر ترس مى‏پرستند که آن، عبادت بردگان است ، کسانى خدا را به دلیل طمع به بهشت مى‏پرستند که این عبادت بازرگانان است و کسانى خدا را براى سپاسگزارى به پیشگاه آن بى‏نیاز مى‏پرستند، که این عبادت آزادگان است. (9)
در کلام گهربار مولا، سر سپردگى به دلیل طلب پاداش تنها مرتبه‏اى از عبادت محسوب شده است اما مرتبه بالاتر از آن، سرسپردگى مطلق است نه مشروط، که در آن ، خود سر سپردگى موضوعیت دارد، اطاعت، طریق رسیدن به پاداش نیست‏بلکه اطاعت و انقیاد خود، هدف است نه وسیله. و اگرحقیقت دین را انقیاد براى پاداش بدانیم، در آن صورت ، شامل مراتب عالى انقیاد نمى‏شود، در حالى که انقیاد حقیقى در مرتبه عالى آن تحقق مى‏یابد که عبادت آزادگان است، عبادت کسانى که از یوغ انانیت رها شده و «خود»ى نمى‏بینند تا برایش طلب پاداش کنند، «خود»ى نمى‏بینند تا از آن مایه بگذارند و خرجش کنند، امید سود وپاداش داشته باشند.
ج. دین به معناى عام
نکته دیگرى که توجه به آن لازم است، گستره‏ى همین کاربرد استعمارى دین است که تقریبا کاربرد رایج آن نیز هست.
هم در بیان قرآن مشاهده مى‏شود که گاهى لفظ «دین‏» به معناى وسیعى به کار رفته است و هم در عرف و فرهنگ جوامع امروز بشرى این واژه معناى وسیعى یافته است. یک نمونه از کاربرد قرآنى، آیه‏ى شریفه‏ى :«دین شما براى شما و دین من براى من‏» (10) است. ونمونه دیگر در نقل سخن فرعون درباره‏ى حضرت موسى علیه السلام آمده است. فرعون مى‏گوید:
«من مى‏ترسم که موسى دین شما را تغییر دهد یا در زمین فساد کند». (11)
اما در فرهنگ امروز مغرب زمین «دین‏» به معناى وسیعى به کار مى‏رود. کسانى کوشیده‏اند تاتعریفى از دین ارایه دهند و به این منظور تعبیرهایى از این قبیل آورده‏اند:
«ایدئولوژى‏اى نظیر کمونیسم را نیز مى‏توان یک دین نامید» (12) یا مى‏توان دین را به «آنچه انسان در اوقات فراعت‏خود انجام مى‏دهد» (13) تعریف کرد. وحتى برخى را اعتقاد بر این است که در دین اعتقاد به خدا ضرورى نیست. (14) همچنان که در دین انسانیت فیلسوف فرانسوى اگوست کنت (15) مشاهده مى‏شود. زیرا در این مسلک، خدایى وجود ندارد و در حقیقت انسان به جاى خدا نشسته است و انسانیت همان خداى این دین است. (16)
د. دین به معناى خاص
قرآن غالبا وقتى که «دین‏» را به معناى شریعت‏به کار برده، به صورت مقید ذکر فرموده است. قیدهایى که براى «دین‏» آورده و نشان داده است که خداوند به دین خاصى نظر دارد و هر شریعتى مرضى او نیست، گاهى به صورت اضافه وصف است و مانند آن. وگاهى به صورت الف و لام(ال) عهد ذکرى یا ذهنى که در آغاز آن قرار داده است. برخى از قیدهایى که براى «دین‏» به کار رفته از این قرار است:
1. تعبیر : «دین الله‏». (17)
2. تعبیرهاى «الدین کله لله‏» ، «یکون الدین لله‏» و مانند آن. (18)
3. تعبیرهاى :«الدین الخاص‏» ، «مخلصا له دینی‏» و مانند آن. (19)
4. تعبیر: «دین الحق‏» . (20)
5. تعبیرهاى: «الدین القیم‏» و «دینا قیما» . (21)
6. وگاهى با الف و لام عهد ما را به دین خاصى ارجاع مى‏دهد. (22)
از مجموع آیات فوق بر مى‏آید که مطلق دین و روش و شریعت و آیین مرضى‏خداوند نیست، بلکه آنچه نزد او پسندیده است دین قویم، حق و الهى است، دینى که از جانب خود او آمده و بر بشر عرضه شده باشد. و آن، البته دین اسلام است. چنان‏که خود او فرموده است: «هرکس دینى جز اسلام برگزیند از او پذیرفته نیست‏». (23) و اسلام دینى است که از آدم علیه السلام آغاز شده و در تعلیما پیامبر خاتم حضرت محمد (24) به حدکمال خود رسیده است و طبعا تمامى تعلیمات انبیاى عظام الهى که از دست تطاول روزگار و تحریف تحریفگران به دور مانده باشد، شریعت اسلام محسوب مى‏شود و البته چون که صد آمد، نود هم پیش ما است. اگر کسى معتقد به شریعت پیامبر خاتم باشد شرایع سلف را نیز دارد همراه با اضافاتى که مکمل آنهاست. و لذا در آیات آغازین سوره بقره فرمود:«از اوصاف متقین آن است که به آنچه بر پیامبر خاتم و آنچه بر پیامبران پیش از او نازل شده است ایمان مى‏آورند». (25) وحضرت خاتم در آخرین روزهاى حیات مادیش جانشین شایسته خود را معرف فرمود و خداوند در خصوص این رویداد مهم تاریخ اسلام، این آیه را نازل فرمود که: «امروز دین شما کامل شد و نعمت‏بر شما تمام گشت و اسلام دین مرضى من مى‏باشد». (26) حال، اگر به اصل ریشه یابى لغوى واژه‏ى «دین‏» و توجیهاتى که در خصوص معناى اصطلاحى آن شده بود، باز کردیم در مى‏یابیم که توجیه راغب مرجح به نظر مى‏رسد. زیرا از سویى دین الهى، دین حق و دین خالص است و این که دیندار باید خود را براى خدا خالص گرداند. و در چند آیه‏ى قرآن نیز مشاهده کردیم که سخن از خالص کردن دین براى خداست. و از سوى دیگر سخن در این است که دین، اجبار بردار نیست، در دین اکراه راه ندارد و دین نمى‏تواند اجبارى باشد. (27) زیرا حقیقت دین اخلاص است و اخلاص با اجبار حاصل نمى‏شود. راغب ذیل همین آیه چنین گفته است:«گفته شده مقصود از "دین" در این آیه اطاعت است و اطاعت‏حقیقى فقط با اخلاص میسر مى‏شود و در اخلاص، اکراه راه ندارد». (28) بنابر این به نظر مى‏رسد که حقیقت و روح دین همان سرسپردگى به مبدا اعلى است. و این سرسپردگى در واقع برآورنده‏ى نیاز روح پر تکاپوى بشر و آرامش بخش جانهاى بى‏تاب انسانهاست، که «دل آرام گیرد به یاد خداى‏». (29)

 

 

 

 

شامل 10 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق همسویی علم و دین

کتاب آموزش زبان فرانسوی DELF B1 به همراه فایل های صوتی کتاب

اختصاصی از اس فایل کتاب آموزش زبان فرانسوی DELF B1 به همراه فایل های صوتی کتاب دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

کتاب آموزش زبان فرانسوی DELF B1 به همراه فایل های صوتی کتاب


کتاب آموزش زبان فرانسوی DELF B1 به همراه فایل های صوتی کتاب

کتاب آموزش زبان فرانسوی DELF B1 به همراه فایل های صوتی کتاب

نام اصلی کتاب: Preparation a l'examen du DELF B1

زبان: فرانسوی

فایل PDF به صورت اسکن با کیفیت است.

 


دانلود با لینک مستقیم


کتاب آموزش زبان فرانسوی DELF B1 به همراه فایل های صوتی کتاب

دانلود مقاله همسر آزاری

اختصاصی از اس فایل دانلود مقاله همسر آزاری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله همسر آزاری


دانلود مقاله همسر آزاری

 

مشخصات این فایل
عنوان: همسر آزاری
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 28

این مقاله در مورد همسر آزاری  می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر ازمقاله همسر آزاری

برای همسر آزاری مصادیق بسیاری می توان یافت که نمونه بارز آن علاوه بر آن چه پیش از این نیز گفته شد، ضرب و شتم همسر است.عوامل گوناگونی مانند نوع جامعه پذیری فرد، نحوه پرورش وی، فقر فرهنگی و مسائل اقتصادی در همسرآزاری نقش زیادی دارند.
دکتر محمدرضا شمس انصاری ریشه های همسرآزاری را علاوه بر اختلالات روحی و روانی زوجین، فشارهای محیطی نیز می داند ...(ادامه دارد)

خشونت علیه زنان
خشونت علیه زنان بزرگترین رسوایى حقوق بشر در عصر جدیداست. این جمله اى است که یکى از مسؤولان سازمان عفو بین الملل بر زبان مى آورد ومعتقد است که این معضل فراگیر و شامل تمام فرهنگ ها و جوامع فقیر و غنی مى شود.معضلى جهانى که البته از دیدگاه مدافعان حقوق بشر، قابل توقف ودرمان پذیر است، مشروط بر آنکه دولت ها همکارى کنند ...(ادامه دارد)

پروانه هاى فراموش ناشدنى
تعیین روز جهانى مقابله با خشونت علیه زنان به ۲۵ نوامبر ۱۹۸۱ ، یعنى ۲۴ سال قبل بر مى گردد.دراین تاریخ و در اولین جلسه بزرگ فمنیست هاى آمریکاى لاتین، که در بوگوتا پایتخت کلمبیا برگزار شده بود، ۲۵ نوامبر سالروز قتل «خواهران میرابال» به دست رژیم نظامى مورد حمایت ...(ادامه دارد)

پدیده جهانى
طبق گزارش سالانه عفو بین الملل، هیچ کشورى در جهان موفق نشده روند خشونت علیه زنان در خانه و توسط اعضاى خانواده را متوقف و از زنان درمقابل این نوع خشونت محافظت کند. خشونت علیه زنان اغلب در پشت درهاى بسته صورت مى گیرد و مواقعى که موضوع تجاوز جنسى در میان است، احساس شرم، مانع از علنى شدن خش ...(ادامه دارد)

آیا راه حلى وجود دارد؟
بازنگرى قوانین کشورها، یکى از اولین راهکارها براى حذف خشونت علیه زنان تلقى مى شود. به اعتقاد نهادهاى مدافع حقوق زنان، نقاط ضعف قانونى باید آشکار و رفع شود. دولتها تشویق و ترغیب شوند تا قوانین را رعایت کنند و قوانین نامناسب را عوض کنند. در سطوحى پایین تر نیز باید با کمک به رشد نهادها و تشکل هاى غیردولتى زنان به مهار اجتماعى خشونت علیه زنان مبادرت ورزید. با همکارى و توسط این تشکلها، زنان باید بیشتر به حقوق خود در برابر خشونت آگاه...(ادامه دارد)

فهرست مطالب مقاله همسر آزاری

خشونت علیه زنان
همسرآزاری مردان نسبت به زنان
همسر آزاری
آزار همسر و حفظ بنیان خانواده
مسئولان مراجع قضایی کشور


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله همسر آزاری

دانلود پروژه الگوریتم طراحی مبدل حلزونی ومقایسه آن با مبدل صفحه ای

اختصاصی از اس فایل دانلود پروژه الگوریتم طراحی مبدل حلزونی ومقایسه آن با مبدل صفحه ای دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پروژه الگوریتم طراحی مبدل حلزونی ومقایسه آن با مبدل صفحه ای


دانلود پروژه الگوریتم طراحی مبدل حلزونی ومقایسه آن با مبدل صفحه ای

دسته بندی مبدل های گرمایی می تواند بر اساس پیوستگی یا تناوب جریان ، پدیده انتقال ، میزان فشردگی ، ساختمان ، آرایش جریان ، تعداد سیالات و .... انجام پذیرد. این دسته بندی ها بصورت زیرخلاصه شده است :

 1-1- دسته بندی برمبنای پیوستگی یا تناوب جریان :

جریان سیال داخل مجاری مبدل های گرمایی یا پیوسته است یا متناوب در مبدل های گرمایی با جریان پیوسته مجاری جریان سیال گرم و سرد از هم تفکیک شده اند. سیال گرم دایم در مجاری مخصوص خود وسیال سرد نیز در مجاری مربوطه به خود جریان دارند. دو مجرای جریان توسط یک جداره جامد مانند جدار لوله یا یک ورق از هم جدا شده اند. از طرف دیگر در مبدلهای گرمایی با جریان متناوب از یک مجموعه مجاری جریان برای هر دو سیال استفاده می شود. مجموعه مجاری جریان ، هسته مبدل را تشکیل می دهند. که دو سیال به تناوب از آن عبور می کنند. تمام یا بخشی از هسته مبدل مدتی در معرض جریان سیال گرم قرار دارد که در این مدت انرژی را از سیال گرفته در خود ذخیره می کند. سپس مدتی در مسیر جریان سیال سرد قرار گرفته و انرژی ذخیره شده را به آن پس می دهد. این دوره تناوب مرتباً تکرار می شود. در مبدل گرمایی با جریان متناوب ساکن اغلب لازم است جریان همیشگی دو سیال برقرار باشد. در این صورت حداقل دو هسته بازیاب مورد نیاز است که در هر لحظه در یکی سیال گرم و در دیگری سیال سرد جاری باشد. در زمان های تناوب تعیین شده بوسیله شیرهای اتوماتیک جای دو سیال عوض می شود. در بعضی از کاربرد های مبدل گرمایی با جریان متناوب ساکن تنها یک هسته مبدل کافی است. این سیستم که معمولا در بکارگیری انرژی خورشیدی برای گرمایش ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد شامل یک هسته ذخیره انرژی که موقع تابش خورشید آب گرم داخل مخزن کلکتور خورشیدی جریان می یابد و در شب ها آب لازم برای گرمایش ساختمان از مخزن آب گرم عبور کرده و انرژی دریافت شده را به هوای اطاق ها پس می دهد. از این سیستم برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان ها نیز استفاده می گردد.

 1-2-  دسته بندی بر مبنای پدیده انتقال :

تبادل انرژی بین دو سیال یا به صورت تماس مستقیم و یا به صورت تماس غیر مستقیم صورت
می گیرد. در نوع تماس مستقیم حرارت بین دو سیال که با یکدیگر تماس مستقیم دارند منتقل می شود. معمولا یکی از دو سیال گاز و دیگری مایعی است که با فشار بخار خیلی پا یین وپس از تبادل حرارت به سادگی از یکدیگر قابل تفتیک هستند. برج خنک کن وکند ادنسور فواره ای از این مبدل گرمایی می باشند .در یک مبدل گرمایی نوع تماس غیر مستقیم حرارت ابتدا از سیال گرم به یک سطح جامد نفوذ ناپذیر(مثلا سطح جدار لوله) منتقل شده و سپس از آن به سیال سرد انتقال می یا بد. به این نوع مبدل گرمایی ، مبدل گرمایی سطحی نیز گفته می شود که خود به سه دسته انتقال مستقیم ، ذخیره انرژی و بستر سیالی تقسیم
می شود در مبدل گرمایی نوع انتقال مستقیم دو سیال به وسیله یک جدار جامد(جدار لوله یا یک ورق) از هم مجزا شده اند تمام مبدل های گرمایی با جریان پیوسته از این نوع هستند. هیچ قطعه متحرکی در مبدل گرمایی وجود نداشته و با آب بندی های مناسب از اختلاط دو سیال جلوگیری می شود.

 1-3- دسته بندی بر مبنای فشردگی سطح :

به سطح تماس بین یک سیال و یک جامد که با هم تبادل حرارت دارند ، سطح تبادل حرارت گفته می شود برای افزایش نرخ تبادل حرارت بین دو سیال معمولا پره های روی سطح گسترده یا ثانویه معروف است. با افزایش تمرکز و تعداد پره های روی سطح تبادل حرارت بر واحد حجم مبدل گرمایی افزوده می گردد به طور اختیاری ، مبدل گرمایی که تمرکز سطح یا نسبت سطح تبادل حرارت به حجم آن از  بیشتر باشد مبدل گرمایی فشردهCompact  heat  exchanger))گفته می شود. رابطه زیر نشان می دهد تامین یک انتقال حرارت معین به وسیله یک اختلاف دمای معلوم ، هر چه تمرکز سطح بیشتر باشد،ابعاد مبدل کوچکتر خواهد شد

 که در آن  اختلاف دمای متوسط بین دوسیال و V حجم مبدل (m3) ، β تمرکز سطح (m2/m3)  ، U ضریب انتقال گرمای کلی  Q نرخ تبادل حرارت (W) در مبدل گرمایی می باشند. بعداً  خواهیم دید که افزایش تمرکز سطح β معمولاً افزایش ضریب انتقال گرما کلی (U) را نیز به همراه دارد که این نیز به نوبه خود به کوچکتر شدن ابعاد مبدل گرمایی کمک می کند. هر نوع مبدل گرمایی (از لحاظ ساختمان ) می تواند فشرده تلقی شود مشروط بر اینکه سطح سمت حداقل یک سیال فشرده باشد. معمولا مبدل های گرمایی با لوله های ساده و بدون پره نظیرمبدل های گرمایی دوب لوله ای یا لوله پوسته ای از نوع فشرده نیستند. بیشترین کاربرد مبدل های گرمایی فشرده در حالت های گاز به گاز ، گاز  به مایع ، گاز به سیال در حال تغییر فاز می باشد.

 1-4- دسته بندی بر مبنای ساختمان :

مبدل های گرمایی از لحاظ ساختمان عموماً به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از لوله ای ، صفحه ای ، پره دار و بازیاب ها . 

 1-4-1-  مبدلهای گرمایی لوله ای

مبدل های گرمایی لوله ای بیش از هر نوع مبدل گرمایی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این مبدلها در اندازه ها و اشکال مختلف ساخته می شوند. مثلاً کندانسور یک نیروگاه بخار بزرگ دهها هزار شاخه لوله مورد استفاده قرار می گیرند. مبدل های گرمایی لوله ای خود انواع مختلفی دارد که از جمله آنها تک لوله ای ، دو لوله ای ، مارپیچی ، چند لوله ای و لوله پوسته ای می باشند.

 1-4-1-1- مبدلهای دو لوله ای (Double pip)

مبدلهای گرمایی دو لوله های یا سنجاق (hair pin) سری اساساً از دو لوله هم محور تشکیل
می شود که به صورت سنجاق سری  یا U شکل ساخته می شود.

یکی از دو سیال در لوله داخلی و دیگر در مجرای حلقوی بین دو لوله یا به طور خلاصه لوله خارجی جریان دارند. مبدل های گرمایی دو لوله ای در مواقعی که سطح تبادل گرمای مورد نیاز کوچک باشد ، بویژه وقتی که یکی از دو سیال گاز یا مایع لزج یا دبی آب آن کم باشد کاربرد ندارد. ساخت مبدل گرمایی دو لوله ای نسبتاً ساده و هزینه آن هم نسبتاً کم است. نگهداری و تمیز کردن آنها آسان است و به همین دلیل برای سیالات رسوب زا قایل استفاده می باشند. به طور خلاصه مبدلهای گرمایی دو لوله ای برای مواقعی که سطح تبادل حرارت مورد نیاز m250 کوچکتر باشد مناسب است.

 1-4-1-2-  مبدلهای گرمایی مارپیچی (Spiral Tube)

مبدلهای گرمایی لوله مارپیچی از یک یا چند حلقه لوله مارپیچ تشکیل می شود که داخل یک محفظه قرار می گیرد. مبدل های گرمایی لوله مارپیچی با ا ندازه مساحت سطح تبادل حرارت کمتر از m2 30 ساخته می شود و برای فشارهای کمتر از 40 اتمسفر هستند. هر چند فشار سیال داخل لوله از این نیز می توا ند بیشتر باشد.

 شامل 65 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پروژه الگوریتم طراحی مبدل حلزونی ومقایسه آن با مبدل صفحه ای